Aanbod
Wat is het inschrijvingsloket van Opgroeien in Brussel?
Antwoord: Dit is een digitaal platform dat...
- Nederlandstalige gezinsinitiatieven in Brussel informeert over het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel. Dit vormingsaanbod vernieuwt twee keer per jaar.
- De vormingsaanvragen en inschrijvingen (die ze hebben ontvangen) van de verschillende Brusselse gezinsinitiatieven beheert.
- De attesten na een deelname aan een vorming aanmaakt.
Wat zijn de voorwaarden om deel te nemen aan het open vormingsaanbod Opgroeien in Brussel?
Antwoord: Het open aanbod is gratis en bestaat uit intervisies, cursussen, labo's, werkgroepen, lezingen en introductietrajecten.
De intervisies, cursussen, labo's en werkgroepen zijn beschikbaar voor Nederlandse gezinsinitiatieven in Brussel:
- Kinderopvang van baby's en peuters, aangesloten bij het Lokaal Loket Kinderopvang Brussel (KDV)
- Initiatief buitenschoolse kinderopvang (IBO)
- Organisaties uit de preventieve gezinsondersteuning zoals consultatiebureaus en ontmoetingsplaatsen Baboes van Huis van het Kind Brussel (PGO)
- Aangesloten is bij het Lokaal Loket Kinderopvang Brussel en op subsidietrap 2 of 3
- PGO
- IBO
Werkvormen open aanbod. Wat is een intervisie, lezing, labo, cursus, werkgroep en introductietraject?
Antwoord: Tijdens een intervisie gaan leidinggevenden, pedagogisch coaches of kindbegeleiders met elkaar in gesprek. Intervisie vindt plaats in een vaste groep. Onder begeleiding van een moderator bespreekt en analyseert de groep specifieke werk gerelateerde ervaringen en/ of casussen.
Tijdens een lezing licht een gastspreker een thema toe. Nadien is ruimte voor een na bespreking met de spreker.
Een labo is een gloednieuwe werkvorm. In een labo kan je met andere leidinggevenden en pedagogisch coaches ervaringen en ideeën delen over een specifiek thema. Voor 2019 zijn er 2 thema's: pedagogisch beleid en transities. Binnen elk thema kan je kiezen uit verschillende workshops. je kiest zelf aan welke workshops je wil deelnemen. Een pedagogisch ondersteuner van Opgroeien in Brussel modereert de gesprekken.
Tijdens een cursus ontwikkel en versterk je competenties en koppel je die terug naar je organisatie. In een basiscursus komen thema's aan bod die een interessant pakket vormen voor nieuwe medewerkers of leidinggevenden. Een basiscursus kan ook een opfrissing zijn voor meer ervaren medewerkers. Er staat telkens aangegeven voor welke doelgroep (kinderbegeleider, pedagogisch coach, leidinggevende,...) de cursus bedoeld is.
Tijdens een werkgroep werk je rond een specifiek thema en ga je samen al doende leren. Je vertrekt vanuit een kader, krijgt concrete opdrachten waarmee je in je eigen organisatie aan de slag kan en reflecteert elke bijeenkomst met andere organisaties over de verschillende manieren van aanpak en de effecten ervan.Ik vind geen geschikte activiteit in het aanbod van Opgroeien in Brussel. Waar kan ik verder terecht?
Antwoord: Heb je een hulpvraag en vind je niet meteen een antwoord in ons vormingspakket ‘Open aanbod’ of in het ‘Basisaanbod op de werkvloer’ (introductietrajecten)? Vraag dan advies en begeleiding aan onze pedagogische ondersteuners.
Contact:
Emailadres: opgroeieninbrussel@vgc.be
Telefoonnummer: 02 563 03 76
Ondersteuners per regio: https://www.vgc.be/ondersteuning/ontwikkeling-pagina-opgroeien-brussel/ondersteuners
Wegwijs in het digitaal platform
Wat is een locatie of vestiging?
Antwoord: Een locatie is bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, een IBO, een consultatiebureau of een maatschappelijke zetel. Het is een onderdeel van een organisatie.
Wat is een beheerder?
Antwoord: Als vestigingsverantwoordelijke van een kinderdagverblijf, IBO of PGO-organisatie word je beheerder van een account op het digitaal platform. Jij beheert de aanvragen en inschrijvingen van je medewerkers, genaamd ‘leden’ op het digitaal platform.
Opgroeien in Brussel duidt per locatie een beheerder aan. Deze beheerder kan een bijkomende beheerder voor de locatie aanduiden. Dit kan nodig zijn om taken op te volgen wanneer de eerste beheerder afwezig is.Wat is een lid?
Antwoord: Dit is een medewerker van een gezinsinitiatief (vb. kinderbegeleider). Als lid heb je geen actieve rol op het digitaal platform.
Wat is het verschil tussen een lid en een beheerder?
Antwoord: Als je een beheerder bent, dan ontvang je per mail een uitnodiging om je aan te melden. Deze uitnodiging komt van Opgroeien in Brussel of van de beheerder van je locatie. Via deze mail kan je je aanmelden op het digitaal vormingsplatform.
Als je een lid bent kan je het aanbod raadplegen op het digitaal vormingsplatform. Om deel te kunnen nemen aan het vormingsaanbod moet je beheerder je gegevens toevoegen aan het locatie-account. Wil je je inschrijven voor een vorming, dan moet je je keuze doorgeven aan de beheerder van je locatie. Enkel de beheerder heeft de machtiging om leden van zijn locatie in te schrijven.Wat doet een beheerder?
Antwoord: Als beheerder ben je actief op het digitaal platform. Hier beheer je het account van je locatie. Een account bevat volgende onderdelen die je kan beheren:
- Mijn locatie
In 'mijn locatie' kan je leden toevoegen. Dit doe je door te klikken op deze knop:
Via deze knop kan je ook een nieuwe beheerder aanmaken.
Zijn gegevens van een lid of beheerder niet correct? Wijzig ze dan via dit icoon:- Aanbod
Heb je interesse in een vorming en wil je een inschrijving aanvragen? Klik dan op
- Contact
Heb je een vraag over het digitaal platform of het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel? Dan kan je je vraag hier stellen. We maken een onderscheid tussen technische en inhoudelijke vragen.- Voorbeeld technische vraag: Hoe kan ik een vorming annuleren?- Voorbeeld inhoudelijke vraag: Komt een bepaald thema aan bod in de gekozen vorming- Winkelmandje
Vormingen die je aanvraagt voor je leden en beheerders, komen in het winkelmandje.
- Contactgegevens
Hier kan je de contactgegevens van je locatie wijzigen.
- Leden
Wil je leden of beheerders toevoegen, dat kan ook hier. Klik opHoe kan ik me voor de eerste keer aanmelden?
Antwoord: Als je door Opgroeien in Brussel aangeduid wordt als beheerder van je locatie, ontvang je een mail. Via de link in deze mail kan je een wachtwoord kiezen waarmee je je voor de volgende sessies op het digitaal platform kan aanmelden.
Als je door de eerste beheerder wordt aangeduid als medebeheerder, ontvang je een activatiemail.
Leden kunnen zich niet aanmelden. Ze kunnen enkel het aanbod raadplegen via het platform.Hoe kies ik een goed wachtwoord?
Antwoord: Wachtwoorden dienen om uw gegevens te beveiligen. Neem daarom een combinatie van cijfers en letters. Bij het kiezen van een paswoord, hierbij een aantal gouden tips voor een goed wachtwoord:
- Het wachtwood is minimaal 6 karakters
- Het wachtwoord bestaat uit een mix van letters en cijfers of andere karakters. Minstens 1 hoofdletter, 1 kleine letter en 1 cijfer is noodzakelijk.
- Gebruik hetzelfde karakter geen 3 maal of meer na elkaar.
- Het wachtwoord bevat geen vanzelfsprekende opeenvolgingen van meer dan 6 karakters. Bv. opeenvolgende toetsen van een toetsenbord of opeenvolgende cijfers
- Neem nooit een eenvoudige combinatie (geboortedatum, huwelijksverjaardag,...)
- Uw wachtwoord is persoonlijk, geef het dan ook aan niemand door en noteer het nergens op papierWat als ik mijn wachtwoord vergeten ben?
Antwoord: Klik onder ‘aanmelden’ op de startpagina, op de hyperlink ‘wachtwoord vergeten’. Je krijgt via e-mail een link, waarmee je je wachtwoord opnieuw kan instellen. Verdere instructies staan in de e-mail.
Wat is een locatie-account?
Antwoord: Tot deze account heb je enkel toegang wanneer je een beheerder bent. Op het locatie-account staan de gegevens over de locatie, de beheerders en de leden. Via het account kan de beheerder vormingen van Opgroeien in Brussel aanvragen voor leden en andere beheerders. Daarnaast kan je inschrijvingen beheren (bv. annuleren).
Wie heeft toegang tot het locatie-account?
Antwoord: Enkel de beheerder van de locatie heeft toegang tot het account. Een locatie kan meerdere beheerders hebben. De beheerder die door Opgroeien in Brussel is aangemaakt, kan nieuwe beheerders toevoegen.
Hoe kan ik me inloggen op het locatie-account?
Antwoord: Als je een beheerder bent, kan je inloggen op het account. Hiervoor dien je je wachtwoord te gebruiken. Dit wachtwoord heb je aangemaakt toen je je voor de eerste keer aanmeldde. Een lid heeft geen toegang tot het account.
Hoe kan ik persoonlijke gegevens veranderen?
Antwoord: Als je een beheerder bent, kan je persoonlijke gegevens van andere beheerders en leden wijzigen. Om gegevens te wijzigen, moet je je inloggen. Daarna klik je in de menubalk op ‘mijn locatie’ en klik je op de naam van de beheerder of lid waarvan je gegevens wil wijzigen. Als je gegevens hebt aangepast, moet je de wijziging opslaan. Leden kunnen geen gegevens wijzigen.
Inschrijvingen en toewijzingen
Hoe kan ik mij online inschrijven voor het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel?
Antwoord: Als je een lid bent, kan je je niet online inschrijven. Je inschrijvingen worden beheerd door de beheerder van je locatie. Geef aan de beheerder door voor welk aanbod je je wenst in te schrijven. De beheerder zal de inschrijvingen verder opvolgen.
Ben je een beheerder, dan kan je zelf de verschillende stappen om een inschrijving te doen, doorlopen. Hiervoor ga je eerst naar ‘aanbod’. Daar selecteer je de vormingen waarvoor je leden/beheerders wenst in te schrijven en voeg je de voorkeuren toe (1 t.e.m. 3).Is er een maximum aantal vormingen waarvoor ik mij kan inschrijven?
Antwoord: Iedereen (zowel lid als beheerder) kan zich inschrijven voor maximum drie vormingen.
Wanneer kan ik mij inschrijven?
Antwoord: De beheerder kan inschrijvingen aanvragen gedurende de twee periodes:
-
- Aanbod voorjaar: 15 november – 15 december
- Aanbod najaar: 15 mei – 15 juni.Wordt een inschrijving onmiddellijk toegekend?
Antwoord: Pas na 15 december en 15 juni verwerkt het digitaal platform de aanvragen. Na de verwerking wordt het overzicht met de definitieve inschrijvingen gecommuniceerd via e-mail aan de beheerder.
Hoe wordt bepaald wie wordt ingeschreven voor een vorming?
Antwoord: Het systeem houdt zoveel mogelijk rekening met de opgegeven voorkeuren (1-2-3). De snelheid waarmee je inschrijft heeft geen belang.
Indien er veel interesse en vraag is naar een activiteit, is de kans groot dat deze later herhaald wordt.
Wat als ik een activiteit niet toegewezen kreeg?
Antwoord: Indien je je activiteit bij een eerste ronde niet toegewezen kreeg beland je automatisch op een wachtlijst. Wij contacteren je dan via e-mail wanneer er een plaats vrijkomt.
Worden er vormingsattesten uitgereikt?
Antwoord: Elke deelnemer die de vorming gevolgd heeft, ontvangt een attest. De attesten staan op het digitaal platform.
Als je deelneemt aan een meerdaagse vorming, moet je op alle dagen aanwezig zijn. Anders ontvang je geen attest.
Tarieven
Op het account van mijn locatie staan 'overzicht van betalingen' en 'open saldo' vermeld. Zijn de vormingen betalend?
Antwoord: De vormingen zijn gratis. De tabs ‘overzicht betalingen’ en ‘open saldo’ zijn niet van toepassing voor het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel. Deze mag je negeren.
Contact
Hoe blijf ik op de hoogte van het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel?
Antwoord: Let op. Het is belangrijk dat je tijdens de inschrijvingsprocedure de optionele aanvink-functie aanklikt.
“Ik wil op de hoogte blijven van het vormingsaanbod Opgroeien in Brussel [via e-mail]. Ik weet dat ik, door het vakje niet aan te klikken, niet meer geïnformeerd word over dit aanbod en niet meer kan deelnemen aan de volgende inschrijvingsronde”.
Emailadres: opgroeieninbrussel@vgc.be
Telefoonnummer: 02 563 03 76
Website (met brochures): https://www.vgc.be/ondersteuning/opgroeien-brussel
Facebook-pagina: Opgroeien in Brussel.
Of contacteer je regio-ondersteuner.